Prestatiedoelstelling
Leveren van een betrouwbaar, actueel en juist bestand van persoonsgegevens
Het bijhouden van een betrouwbaar, actueel en juist bestand van persoonsgegevens Basisregistratie Personen (BRP) is een wettelijke taak, die Burgerzaken uitvoert in het Stadskantoor en in het Wijk Service Centrum in Vleuten. Instrumenten die we inzetten om de kwaliteit van de BRP en de dienstverlening te verhogen zijn onder andere:
- het behandelen van zogenaamde terugmeldingen waarbij afnemers van onze persoonsgegevens menen over betere (actuelere) persoonsgegevens te beschikken.
- verbreding van kennis van medewerkers door deelname aan trainingen en kwaliteitsdagen. Kwaliteitsdagen zijn dagen waarop alle medewerkers van Burgerzaken worden bijgepraat over actualiteiten op het vakgebied en vaardigheids- en vakinhoudelijke trainingen krijgen aangeboden.
- innovatie- en verbeterprojecten (onder andere verbetering van dienstverlening door digitalisering van geboorteaangifte, in samenwerking met het Wilhelmina Kinderziekenhuis).
- actieve samenwerking in werkgroepen van gemeenten in de regio, in G4 verband en met 100.000+ gemeenten (onder andere Werkgroep Tegen Identiteitsfraude en pilot G4 onterechte adresinschrijvingen).
- gegevensuitwisseling met ketenpartners, het uitvoeren van steekproeven en periodieke kwaliteitscontroles.
- actieve bijdrage aan landelijke initiatieven, onder andere AOO (Adressen Op Orde) en de ontwikkeling van Landelijke aanpak adreskwaliteit (LAA) risicosignalen.
In 2018 hebben we met Werk en Inkomen en Vergunningen, Toezicht en Handhaving integraal ingezet op het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit. Burgerzaken is trekker van deze aanpak. De resultaten van het project zijn zo positief, dat we deze aanpak in 2019 structureel willen maken. Voor Burgerzaken draagt de aanpak bij aan een zo correct mogelijke BRP.