We hebben programmatisch en conform de handhavingstrategieën toezicht gehouden op de naleving van vergunningen bij de oprichting, asbestverwijdering, sloop en/of wijziging van gebouwen en op de Milieu wet- en regelgeving bij bedrijven. Wij pasten daarbij een mix toe van verleiden, stimuleren, informeren en sanctioneren. Tevens speelden wij in op signalen en behoeften vanuit de omgeving door middel van onder andere bewoners/omgevingsbegeleiding, participatie en het werken met gedragskennis.
Asbest, sloop en bouw(hinder)
- De uitvoering van bouwwerken controleerden wij volgens de checklist van het Landelijk Toezichtprotocol. Voor kleine bouwwerken voerden wij alleen de eindcontrole uit, tenzij deze bouwwerken een grote impact hebben op de omgeving. De constructieve berekeningen controleerden wij ook volgens het Landelijk toetsingsprotocol.
- Wij hebben alle meldingen afgehandeld en de verhoogde inzet op sloop- en asbestwerkzaamheden voortgezet. De belangen van omwonenden wogen we daarbij mee in zowel het voortraject als de uitvoeringsfase.
- Bij de behandeling van vergunningaanvragen en in het toezicht adviseerden wij actief over de mogelijkheid tot circulair bouwen. Bij de behandeling van vergunningaanvragen en in het toezicht adviseerden wij over EPC. Wij controleerden EPC-berekeningen en zagen er tijdens de bouw op toe dat daadwerkelijk aan de berekeningen werd voldaan.
Milieu wet- en regelgeving
- Het accent in de periodieke controles en opleveringscontroles lag in 2018 op bedrijven met grotere milieurisico’s zoals tankstations, garages en bedrijven voor metaalbewerking. In projectvorm controleerden we grote stookinstallaties op het voldoen aan de veiligheidseisen. Ook bezochten we marktkramen om toe te zien op het juist lozen van afvalwater.
- De RUD Utrecht voerde de taken uit voor risicovollere bedrijven. Namens de gemeente voerde de RUD Utrecht ook het toezicht en handhaving uit op bodemsaneringen en andere bodemactiviteiten. Er wordt op veel plekken in Utrecht gebouwd, waardoor het aantal locaties waarbij grond wordt toegepast toeneemt.
- We hebben 805 klachtmeldingen ontvangen en behandeld. 431 bedrijven zijn in het kader van de melding bezocht en gecontroleerd. De overige meldingen hebben wij doorgestuurd naar de juiste instantie of afdeling, die vervolgens de melding afhandelden. We hebben meldingen prioriteit gegeven boven andere werkzaamheden.
- We voerden 149 energiecontroles uit bij bedrijven. Daarnaast hebben we 146 energieaudits beoordeeld van grote ondernemingen voor de vestigingen van Utrecht.
Wonen, kwaliteit bestaande gebouwen en terreinen
- We onderzochten alle binnengekomen bouwkundige meldingen en hielden op basis hiervan toezicht op het gebruik en op de veiligheid van gebouwen. Ook alle meldingen over omzetten, onttrekken, splitsen en onrechtmatige bewoning pakten we op.
- Wij beoordeelden met visuele inspecties de bouwkundige staat van gebouwen en legden deze vast in een kwaliteitsmonitor. Dankzij deze informatie kunnen wij gerichter adviseren over en toezien op bijvoorbeeld energielabels, balkons en achterstallig onderhoud.
- De inspecteurs gingen in 2018 verder met de training tot energiecoach die ze startten in 2017.
- We hebben ongeveer 700 woningen bezocht naar aanleiding van klachtmeldingen. Daar waar mogelijk gaven zij in hun reguliere werk extra aandacht aan energiebesparende maatregelen en de advisering hierover. De nadruk lag daarbij op informeren, verleiden en stimuleren.
- In het kader van een integrale aanpak hebben we samen met Werk en Inkomen en Burgerzaken meldingen van woonfraude onderzocht. Voorbeelden hiervan zijn de projecten LSI (Landelijke stuurgroep en interventieteams) en LAA (Landelijke Aanpak Adreskwaliteit).
- We hebben 25 Verenigingen van Eigenaren (VVE’s) geactiveerd. We hielpen hen met het opstellen van meerjarige onderhoudsplannen. Ook stimuleerden we maatregelen voor veilige installaties (APK), energiebesparing en de aanschaf van zonnepanelen.
Bijzondere projecten
Huisjesmelkers
- We hebben de aanpak tegen huisjesmelkers voortgezet. We hebben zes huisjesmelkers, inclusief het eventuele netwerk van stichtingen of BV’s onderzocht. De (bouw)activiteiten van vastgoedeigenaren hadden we sneller in beeld dankzij data-analyse. Waar mogelijk en nodig deden we Bibob-onderzoek bij vergunningaanvragen en voerden we inspecties uit. Ongeveer 20 juridische procedures zijn in 2018 voor de rechter geweest, waarbij we in een flink deel van de uitspraken in het gelijk zijn gesteld. Waar dit niet het geval was, zijn we hoger beroep gegaan. De praktijkgerichte samenwerking met Huurteam Utrecht en omliggende gemeenten heeft geleid tot een goedgekeurde budgetaanvraag bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het budget voor een geïntensiveerde en regionale aanpak is verlengd tot 2022.
Asbestdaken 2024
- Vanaf 31 december 2024 verbiedt de Rijksoverheid het bezit van asbestdaken. In 2017 zijn we gestart met een versnellingsaanpak om eigenaren van een asbestverdacht dak te motiveren, stimuleren en te verleiden om het dak voordat het verbod ingaat weg te halen. In 2018 hebben wij particuliere eigenaren met een asbestverdacht dak tot 35m 2 per brief geïnformeerd en zijn er wijkinformatiebijeenkomsten gehouden in alle tien wijken van Utrecht. In september startte deze groep met 4.389 asbestverdachte daken. Een jaar verder is het aantal asbestverdachte daken gedaald met bijna 17%. De teller staat inmiddels op 3.653 daken kleiner dan 35m 2 . Onze bewoners zijn erg enthousiast over de aanpak en geven onze dienstverlening gemiddeld een 8, blijkt uit onderzoek. Ook andere gemeenten, omgevingsdiensten en de provincie zijn erg geïnteresseerd in de Utrechtse aanpak. We werken dan ook veel met hen samen om kennis uit te wisselen en gezamenlijk initiatieven op te starten.
Gebiedsgerichte aanpak ASW, Kanaalstraat, Overvecht en Binnenstad
- De aanpak van de Amsterdamsestraatweg (ASW), Kanaalstraat en de Versnelling van Overvecht hebben we voorgezet. In 2018 heeft VTH bijgedragen om de leefbaarheid, veiligheid en economische vitaliteit van de Amsterdamsestraatweg te verbeteren. Ook werken wij mee aan de Versnelling van Overvecht door gericht in te zetten op onder andere woonfraude, overlastgevende jongeren of horeca, illegale activiteiten (zoals hennepkweken en illegale prostitutie) en het juist aanbieden van huisvuil en bedrijfsafval. Ten slotte is toezicht en handhaving een onderdeel in de integrale aanpak van de binnenstad. We richtten ons op praktijken die een negatieve uitwerking hebben op de leefbaarheid, maar ook op het behoud van gebouwen met historische waarde en het beschermd stadsgezicht.
Energiebesparing en verduurzaming
- De noodzaak van de energietransitie wordt steeds duidelijker voelbaar. In samenwerking met het programma Utrechtse Energie hebben wij bedrijven die (relatief) veel energie verbruiken gestimuleerd en verleid om (meer) energiebesparende maatregelen te nemen. We brachten bijvoorbeeld de Milieubarometer en stimuleringstrajecten zoals het Energie Collectief Utrechtse Bedrijven (ECUB) en het Energie Fonds onder de aandacht. Onze inspanningen leidden tot mooie resultaten. Een voorbeeld hiervan is een sportvereniging die zonnepanelen, LED-verlichting en warmtepompen plaatste.