Prestatiedoelstelling
Aanvullend aan de wet voorwaarden stellen voor geluid bij ruimtelijke ontwikkelingen. Kansen aangrijpen om bestaande knelpunten te verbeteren. Reguleren transport gevaarlijke stoffen
Gezond Leefklimaat
Binnen de duurzaamheidsdoelstellingen werken we aan een gezonde leefomgeving voor alle inwoners van Utrecht. Door de keuze voor verdichting is het nodig om extra maatregelen te nemen om de luchtkwaliteit en CO2 uitstoot van de groeiende stad verder te verbeteren, ten gunste van de gezondheid van de inwoners en bezoekers en in het kader van de internationale klimaatafspraken. Bij dit alles streven we naar een circulaire stad. We werken aan een gezonde leefomgeving, waarbij we WHO-advieswaarden als uitgangspunt nemen voor luchtkwaliteit. We zetten maatregelen in die roet en fijnstof uit de lucht weren. Voor mobiliteit wordt zero emission de norm voor 2030. Daarnaast werken we aan het vergroten van de (belevings)waarde van de omgeving door te zorgen voor gezonde lucht, een prettig en acceptabel geluidsniveau, ruimte voor stilte, beperking van licht en door bodemenergie beter te benutten. We monitoren het bestaande beleid en waar nodig ontwikkelen we nieuw beleid, zoals Monitor Lucht, actualiseren van het Actieplan Geluid en Verordening Bodemenergiesystemen.
Geluid
In bestemmingsplannen in de uitleggebieden (zoals Leidsche Rijn) werd in 2018 conform het geluidbeleid aan vijf decibel strengere grenswaarden voor binnenstedelijke wegverkeer getoetst om de akoestische ambitie voort te zetten. Deze strengere eis is bijvoorbeeld toegepast bij de ontwikkeling van het ruimtelijk plan voor nieuwe woningen in Park West Zuid.
Bij verschillende plannen, die nu in de startfase zitten, hanteren we vanaf het begin een ambitiewaarde die vijf decibel strenger is dan de wet. Bij herinrichtingsplannen voor wegen wordt samen met de wegbeheerder vroeg in het proces bezien of het ontwerp kan worden aangepast zodat een stiller wegdek kan worden toegepast (bijvoorbeeld Westelijke Stadsboulevard).
Aanvullend aan de wettelijke grenswaarden wordt overal in Utrecht geëist dat elke nieuwe woning tenminste één geluidsluwe gevel heeft waar het raam open kan worden gezet zonder lawaai binnen te krijgen. Deze aanvullende eis beïnvloedt regelmatig de planvorming en/of uitwerking. Voorbeeld waar dit in 2018 heeft gespeeld is bij de bouwplannen aan de Terwijdesingel en het hoogbouwkavel van Leidsche Rijn Centrum Noord. Ook scheepvaartlawaai, dat wettelijk niet hoeft te worden getoetst, wordt in ruimtelijke plannen meegenomen.
Naar aanleiding van Utrechts onderzoek naar het gebruik van stille autobanden bij consumenten gaat het ministerie nu cursussen aan garagebedrijven aanbieden om uitleg te geven over betere banden (stiller, zuiniger en veiliger).
Het ontwerp Actieplan Geluid is begin januari 2019 gepubliceerd en ter inzage gelegd. In het ontwerp Actieplan is opgenomen dat we op meer plaatsen in de stad stiller asfalt gaan aanleggen en stille gebieden nadrukkelijker willen meenemen in ruimtelijke plannen.
Het project Lessinglaan is afhankelijk van de uitkomst van onderzoeken in het kader van de Westelijke Stadsboulevard en zal daarom pas in 2019 weer worden voortgezet.
Externe Veiligheid / reguleren transport gevaarlijke stoffen
De energietransitie brengt nieuwe technische toepassingen met zich mee die in een aantal gevallen nieuwe veiligheidsrisico’s met zich meebrengen. Deze nieuwe ontwikkelingen worden steeds meer merkbaar in het land. In 2018 zijn de toepassingen van propaantanks in woonwijken (als vervanging van het aardgasnet) en buurtbatterijen onder de aandacht gebracht binnen de gemeente Utrecht.
Om op de Utrechtse situatie te kunnen anticiperen worden landelijke ontwikkelingen in de gaten gehouden.
Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over gemeentelijke wegen moet de vervoerder een ontheffing vragen. Wij toetsen daarbij in overleg met de politie en de brandweer of het transport op de juiste manier plaatsvindt en in de ontheffing bepalen wij de veiligste route die de transporteur moet gebruiken. Het gaat om stoffen zoals LPG en propaan. Voor het transport van vuurwerk geldt geen ontheffingsplicht. In het jaar 2018 hebben we ontheffingen verleend voor transport van en naar zes LPG tankstations en 31 propaantanks.
Net zoals in 2017 hebben we in 2018 de ontwikkelingen rond de aantallen transporten met gevaarlijke stoffen over het spoor nauwgezet gevolgd. Uit de realisatiecijfers van Prorail blijkt dat de aantallen transporten nog steeds niet in overeenstemming waren met het basisnet. Voor het traject Utrecht - Harmelen lijkt zich een dalende trend ten opzichte van voorgaande jaren voort te zetten. Voor het traject Utrecht – Amersfoort lijken de aantallen transporten zich te stabiliseren. Op beide trajecten zouden volgens het basisnet geen transporten mogen plaatsvinden.