Algemeen
De invoering van de Omgevingswet komt steeds dichterbij. De gemeente moet nu al aan de slag om zich voor te bereiden op het werken met andere instrumenten (omgevingsvisie, omgevingsplan), de digitale opgave en de cultuurverandering die de wet vraagt. Met de invoering van de Omgevingswet wordt ook een aantal rijksregels gedecentraliseerd naar gemeenten, zodat meer vrijheid (en meer inhoudelijke verantwoordelijkheid) ontstaat bij lokale besluitvorming. Nieuwe regels en instrumenten hebben uiteraard gevolgen voor vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Er wordt door het rijk een digitaal stelsel opgezet. Dit is één systeem waar burgers, bedrijven en overheden snel kunnen zien wat er op een bepaalde locatie mogelijk is. Het systeem biedt ook toegang tot informatie over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving, zoals gegevens over de water- of luchtkwaliteit ter plaatse. Gemeenten moeten zelf zorgen (en bekostigen) dat ze goed aansluiten op dit systeem en het wordt voor een deel door gemeenten gevuld met data.
In 2018 is wat betreft de nieuwe wettelijke instrumenten het fundament klaar gezet:
- Zo is de omgevingsvisie Utrecht 1.0 volledig gemaakt en is de omgevingsvisie Lunetten samen met vele stakeholders opgesteld.
- De basis is gelegd voor een stadsbreed omgevingsplan met de vaststelling van het Chw-bestemmingsplan algemene regels voor bouwen en gebruik;
- Strategie is bepaald voor het samenvoegen van bestemmingsplanregels, verordeningen en wetgeving die wordt gedecentraliseerd. Doel is dat uiteindelijk een begrijpelijke set regels in het omgevingsplan landt én dat tijdens het omzetten van alle regels overzicht blijft bestaan voor een ieder;
- Benodigde ICT-basis-architectuur is in beeld gebracht. Dit is noodzakelijk om aan het kunnen sluiten op het digitale stelsel;
- Om ons voor te bereiden op het digitale stelsel is - samen met het Kadaster, het ministerie van BZK/I&W en de gemeente Eindhoven - een website gemaakt met een kaart met de voor dat gebied relevante openbare informatie. Die informatie wordt automatisch gegenereerd op basis van wat er al op andere plekken op internet staat. Het voordeel is dat alles bij elkaar zichtbaar wordt in plaats van dat verschillende websites afgegaan moet worden. Met dit project hebben we laten zien hoe het digitaal stelsel omgevingswet er ongeveer uit kan komen te zien. Daarmee is bewustwording van veranderingen binnen de organisatie vergroot. Een aantal data-sets dat vaak wordt gebruikt bij ruimtelijke processen is op orde gebracht. Ook hebben we technologie ontwikkeld waarmee we data kunnen ontsluiten in digitale (online) toepassingen.
Actualisering bestemmingsplannen
In 2016 is de gemeente Utrecht aangewezen als experimenteergemeente op grond van de Crisis- en herstelwet. Dit betekent dat wij, tot op zekere hoogte, mogen anticiperen op en experimenteren met de Omgevingswet die op 1 januari 2021 in werking treedt. In 2018 is de actualiseringsplicht voor bestemmingsplannen al vervallen. Het gevolg is dat de actualisering flexibel kan worden opgepakt zonder risico op legesderving. In 2018 is gestart met de beheersverordeningen in de stad beleidsneutraal om te zetten in bestemmingsplannen, zodat wij op een eenvoudige wijze stapsgewijs een omgevingsplan voor de hele stad kunnen maken. Bij deze actualisering wordt het aantal regels verminderd en wordt zoveel mogelijk gewerkt met regels die uniform toegepast kunnen worden in de gehele stad, waardoor het aantal uitzonderingen verminderd. Bovendien houdt de actualisering al rekening met de terminologie van de Omgevingswet.
Ontwikkelbestemmingsplannen
Voor ruimtelijke ontwikkelingen die niet passen in een bestaand bestemmingsplan wordt een ontwikkelbestemmingsplan opgesteld. Deze ontwikkelingen worden soms geïnitieerd door de gemeente zelf, maar meestal door initiatieven van ontwikkelaars, woningbouwcorporaties en particuliere investeerders. Naast deze ontwikkelbestemmingsplannen is er ook gewerkt aan actualiseringsplannen, zoals bestemmingsplan Lage Weide.
Er is in 2018 aan 68 plannen gewerkt. Dit waren 57 ontwikkelbestemmingsplannen en 11 actualiserings-bestemmingsplannen. Van deze plannen zijn er 21 bestemmingsplannen vastgesteld en er zijn 18 bestemmingsplannen onherroepelijk geworden. Acht bestemmingsplannen liggen nog voor beroep bij de Raad van State, zoals de NPD-strook in Overvecht. De overige bestemmingsplannen bevinden zich in verschillende stadia, deze zijn net gestart of er is een ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd. Voorbeelden hiervan zijn Leidsche Rijn Centrum Hotel en Kop Beurskwartier (Wonderwoods).
Vastgestelde plannen in 2018:
- Bartóklaan, Schonberglaan, Oog in Al
- Winthontlaan 8-10, Casino Merwedekanaalzone
- Cohenlaan
- F.C. Donderstraat 65
- Gerbrandystraat 20, Lauwerecht
- Haarzicht
- HOV-baan Dichterswijk
- Hoge Woerd, 1 e herziening
- Hotel Helling 3, Rotsoord Tolsteeg
- Lage Weide
- Merwedekanaalzone, deelgebied 4, Defensieterrein
- NPD strook, Overvecht
- Opaalweg, Amethistweg, Tolsteeg
- Overvecht Noordelijke stadsrand, 1 e herziening
- Prinsesselaan, Wilhelminapark, Buiten-Wittevrouwen (wijzigingsplan)
- ’t Zand 24, het Zand Oost
- Demkabocht
- Europaweg 30
- Utrechtseweg 37, Het Zand West
- Van Lieflandlaan
- Kruisvaartkwartier
Nog lopende plannen eind 2018 bij de Raad van State:
- Actualisering diverse gebieden Leidsche Rijn, 1 e herziening
- Bartóklaan
- F.C. Donderstraat
- Prinsesselaan Wilhelminapark, Buiten-Wittevrouwen
- NPD-strook
- Opaalweg/Amethistweg
- HOV-baan Dichterswijk
- Winthontlaan (Casino)
Onherroepelijk geworden plannen in 2018:
- CHW plan Algemene regels over bouwen en gebruik
- Demkabocht
- Europaweg 30
- Gageldijk 211a
- Hoge Woerd 1 e herziening
- Hart van De Meern Noord
- Vleuterweide 2 Centrum (bestemmingsplan)
- Vleuterweide Centrum fase 2 (uitwerkingsplan)
- Haarzicht
- Kruisvaartkwartier
- Meet- en regelstation Reijerscop, De Meern Zuid
- Parkwijk, Langerak, uitwerkingsplan Kop Amaliapark
- Utrechtseweg 37, Het Zand West
- Van Lieflandlaan, Tuindorp
- ’t Zand 24, Het Zand
- Utrechtseweg 37, ’t Zand West
- Gerbrandystraat 20
- Kanaalweg 59
- Cohenlaan
- Merwedekanaalzone, deelgebied 4, Defensieterrein
Planschade
Er is in 2018 gewerkt aan 28 planschadezaken. Dit betreft onder andere planschadezaken met betrekking tot Hoge Woerd. Eind 2018 zijn er twaalf lopende verzoeken om planschade en zijn er vijf zaken die in de bezwaar- of beroepsfase zitten.
Overige werkzaamheden
Er is in 2018 ook gewerkt aan MER-procedures, zoals de NRU en aan de omgevingsvisie Merwedekanaalzone met bijhorende MER. Er is meegewerkt aan de Omgevingsvisie Lunetten. Verder zijn er voorbereidingsbesluiten gemaakt voor onder andere de Hindersteinlaan en de Merwedekanaalzone.