Prestatiedoelstelling
Verhogen van de (zakelijke en toeristische) bekendheid van de stad
Utrecht Marketing is in 2018 van start gegaan met het uitvoeren van de meerjarige opdracht om de stad beter op de kaart te zetten bij bewoners, bezoekers, bedrijven en talent. Hiervoor zijn toeristische en culturele marketing- en programmeringsgelden beschikbaar gesteld.
We hebben ingezet op meer samenhang en verbinding van evenementen en festivals met de Utrechtse ambities voor gezond stedelijk leven en de (toeristische) promotie van de stad. Het jaar 2018 was het jaar dat de eerste evenementen die een subsidie uit het evenementenfonds hebben ontvangen, plaatsvonden. In 2018 is de pilot Evenementenfonds structureel gemaakt. De beleidsregel is daarmee geactualiseerd. Daarnaast is er begonnen met het opstellen van de locatieprofielen voor evenementen in de stad. Ook is er met 8 evenementenorganisatoren een verduurzamingstraject gestart voor A Greener Festival Award (AGFA). In totaal zijn daarmee de afgelopen drie jaar in totaal 19 AGFA trajecten begeleid, elf daarvan hebben reeds geresulteerd in een toekenning van een AGFA. Wij verwachten dat de eerder gestelde doelstelling om met minimaal 80 Utrechtse festivalorganisaties samen te werken en 40 evenementen structureel te verduurzamen niet in 2020 zal zijn behaald. Omdat we ons richten op de festivalorganisaties waar de impact het grootst is, gaan we er echter wel van uit dat eind 2020 duurzaam georganiseerde festivals de norm zijn.
Tenslotte is er ook een pilot gedaan met het gebruik van batterijen als energievoorziening op evenementen.
2018 is het jaar ná het Stijljaar waarvoor we een nominatie hebben ontvangen voor de Galjaardprijs. Er is uitvoering gegeven aan de doorontwikkeling van het “Perspectief Toerisme 2020. 'Live like a local'. Het spreiden van de bezoeker in tijd en ruimte hebben we gefaciliteerd door bij te dragen aan de ontwikkeling van stadsplattegronden in kwartieren in de binnenstad en de prolongatie van de samenwerking Internationaal Toerisme in de regio.
Tot slot heeft Utrecht Marketing gericht marketing gevoerd op ons aanbod van kunst, cultuur en erfgoed. In 2018 was dit onder meer het project Hollandse Meesters, samen met Amersfoort en Utrecht met haar Caravaggisten.
Er is verder gewerkt aan de ontwikkeling en implementatie van de Utrecht Region Pas om het gemak van internationale bezoekers in onze stad en regio te reizen te vergroten. Van de beoogde deelnemende partners aan de barometer heeft inmiddels 90% toegezegd mee te werken aan de barometer, waaronder de 15 grootste publiekstrekkers en partijen als Horeca Midden Nederland.