Prestatiedoelstelling
Rechtmatig en doelmatig verstrekken van bijstandsuitkeringen
BUIG
In 2018 werden de effecten van de eerdere G4-lobby en VNG acties tegen de onverklaarbare en negatieve herverdeeleffecten uit het verdeelmodel BUIG zichtbaar. Zo is het verdeelmodel 2018 verbeterd en vindt verdere verbetering in 2019 plaats, met een hoger BUIG-budget vanuit het Rijk als resultaat. De zitting in het hoger beroep tegen de BUIG-beschikking over 2015 heeft helaas nog niet geleid tot een uitspraak in 2018. Wij verwachten nu medio 2019 de uitspraak te krijgen.
Om het vangnet BUIG veilig te stellen en de trend van stijgende uitkeringen en uitkeringslasten te doorbreken zijn de Impulslijnen in 2018 met succes voortgezet.
Maatwerk
Soms leidt strikte toepassing van landelijk vastgestelde kaders tot onwenselijke of onredelijke gevolgen en situaties. Dat willen we voorkomen en daarom intensiveren we waar mogelijk maatwerk. Hiervoor is in 2018 ook samengewerkt met externe ketenpartners in de vorm van citydeals. Van belang is om een goede afweging te kunnen maken tussen de legitimiteit van de beslissing, maar met aandacht voor de bedoeling van de regelgeving. In 2018 zijn trainingen gegeven aan medewerkers van Werk en Inkomen ter ondersteuning bij het maken van dergelijke beslissingen.
Vereenvoudiging
Het aanvraagproces is in 2018 verder gedigitaliseerd en daarmee is de dienstverlening verbeterd en vereenvoudigd. We zijn ons ervan bewust dat niet iedereen vanzelf mee kan in deze verdere digitalisering. Daarom is het aanvraagproces zo aangepast dat mensen die minder digitaal vaardig zijn vroegtijdig geholpen worden. Wanneer dit kan, leidt deze extra ondersteuning ertoe dat mensen alsnog digitaal hun aanvraag kunnen doen. Wanneer dit niet mogelijk blijkt, blijft de mogelijkheid om ‘op papier’ een aanvraag in te dienen.
Handhaving
Eind 2018 heeft het college het nieuwe handhavingsplan vastgesteld met de aandachtspunten voor de komende vier jaar. Zo hebben we vastgesteld dat de focus bij preventie blijft. Daarnaast gaan we meer doen met kennis en ervaring uit de gedragswetenschappen om te komen tot een positieve gedragsbeïnvloeding. Zo bevorderen we de naleving door bijstandsgerechtigden van hun verplichtingen uit de Participatiewet.
Door samen te werken in de handhavingsketen is efficiënter en effectiever resultaat te bereiken, zowel qua preventie als repressie. In 2018 zijn goede resultaten bereikt bij het tegengaan van adresfraude. In dit project heeft Werk en Inkomen samengewerkt met de afdelingen Burgerzaken en Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH).
Incasso
Het proces van terugvorderen en incasseren van teveel verleende bijstandsuitkeringen is in 2018 in G4-verband geharmoniseerd. De expertise en best-practices uit de vier gemeenten zijn bij elkaar gebracht in een eenduidig proces. Hierdoor kunnen we in de toekomst van elkaar blijven leren. In dit geharmoniseerde proces ligt de focus bij preventie van grote schuldenproblematiek. Belangrijk daarbij is het onderscheid tussen vorderingen uit bewuste fraude-situaties en andere vorderingen.
Verder zijn we meer gebruik gaan maken van nieuwe technieken, zoals het opnemen van een QR-code in de correspondentie. Door middel van deze technieken willen we de voorlichting verbeteren en onder de doelgroep de nalevingsbereidheid tot terugbetaling verhogen.
Weten wat werkt
Tot slot is het onderzoek ‘Weten wat Werkt, waarin we onderzoeken wat de beste manier is om bijstandsgerechtigden te stimuleren (meer) te participeren of werk te vinden, in juni 2018 daadwerkelijk van start gegaan met zo’n 750 bijstandsgerechtigden. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Utrecht en loopt tot oktober 2019. De raad is in het najaar geïnformeerd over de voortgang van het onderzoek door middel van een voortgangsrapportage.