Prestatiedoelstelling
Voorbereiden van leerlingen op hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school
Cognitie
In 2018 is het onderwijsachterstanden beleid gecontinueerd door uitvoering van voorschoolse educatie en inzet op interventies in het primair onderwijs, zoals de zomerscholen en de zeven Brede School Academies Primair Onderwijs in de wijken Overvecht, Zuidwest, Noordwest en Zuid. Aangezien pas eind april 2018 vanuit het rijk duidelijkheid is gegeven over de rijksmiddelen vanaf 2019, hebben we voor het schooljaar 2018-2019 geen veranderingen doorgevoerd. Om dit te kunnen realiseren is bij de voorjaarsnota 2018 een deel van het budget 2018 gereserveerd voor inzet in 2019.
In de Utrechtse Onderwijs Agenda is een gezamenlijke visie op educatief partnerschap met ouders tot stand gekomen en vastgesteld. Deze visie biedt een startpunt om binnen de voorschoolse voorzieningen te komen tot een gezamenlijke visie op de eigen organisatie. Afgesproken is om in de school of studiegids, pedagogisch beleid en op de websites op te nemen hoe we omgaan met ouders als educatieve partners. In het voorschoolse veld is al geïnvesteerd in het goed vormgeven van educatief partnerschap.
In 2018 is voor de uitvoering van voorschoolse educatie en kortdurend ontwikkelingsgericht aanbod gewerkt met een eenjarige beleidsregel. Hierbij was nog geen sprake van een open speelveld conform de wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk. Er is met kinderopvangorganisaties en schoolbesturen in werkgroep verband gewerkt aan de voorbereiding van een meerjarig beleid voor voorschoolse educatie. Een eerste stap in harmonisering is gemaakt met het opstellen van een eenjarige beleidsregel voor 2019. Hiermee wordt 2019 een transitiejaar voor de huidige aanbieder om te gaan transformeren naar marktpartij en voor nieuwe aanbieders om te gaan investeren in randvoorwaarden voor voorschoolse educatie.
Binnen het versnellingsplan Overvecht is bij het thema Opvoeden en Opgroeien extra ingezet op een sluitend aanbod van ondersteuning aan ouders en kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar. In samenwerking met de verschillende partners uit de wijk is een samenhangend, ontwikkeld voor alle leeftijdsfasen tussen 0 en 4 jaar. De volgende stap is de afstemming met het primair onderwijs in de doorgaande lijn en versterking van de samenwerking met de Buurtteams Jeugd & Gezin, Jeugdgezondheidszorg en aanvullende jeugdhulp.
Het totaal aantal peuters met een indicatie voor voorschoolse educatie in 2018 is 1.395. Dit is 59 peuters minder dan in 2017. Van de geïndiceerde peuters is 89% geplaatst op een voorschool (peildatum 1 oktober 2018). Dit is gelijk aan 2017. Van de niet geplaatste kinderen stond een deel op een wachtlijst, veelal omdat er geen plaats was op de locatie van hun voorkeur en van een deel gaven de ouders geen toestemming om hun gegevens door te geven aan Spelenderwijs.
Zorg 0-12
Voor de voorschoolse voorzieningen zijn met de betrokken kernpartners in 2018 de eerste stappen naar een gezamenlijke visie op passende kinderopvang gezet. De kernpartneraanpak op de (speciale) basisscholen is met de betrokken partners (leerplicht, Buurtteam Jeugd en Gezin, Jeugdgezondheidszorg, kinderopvang) verder versterkt. De casuïstiek van (dreigende) thuiszitters wordt met de leden van deze teams besproken zodat een zo breed mogelijk beeld van de problematiek ontstaat. Op basis daarvan komen zij gezamenlijk tot wenselijke vervolgstappen en oplossingen. Uiteindelijke inzet is duurzame ondersteuning van de jongere, zowel thuis als op school.
De inzet van leerlingbegeleiding, het zorgplatform, het project Kleuter Extra en conciërges in het basisonderwijs zijn in 2018 gecontinueerd. Het Samenwerkingsverband Utrecht PO heeft een stedelijk(e) visie en plan van aanpak op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid geformuleerd.
Talentontwikkeling en burgerschap
In 2018 hebben 11 brede scholen in Utrecht vele activiteiten op het terrein van brede talentontwikkeling aangeboden en gewerkt aan versterken van samenhang en samenwerking in de wijk. Bij de organisatie en uitvoering van de activiteiten op de Brede Scholen spelen combinatiefunctionarissen een belangrijke rol. Daarnaast is op 13 niet-brede scholen met veel leerlingen met taalachterstand een aanbod gerealiseerd op het terrein van sport, cultuur, mediagebruik en techniek. In totaal gaat het hierbij om 55 basisschoollocaties.
Het aantal Brede Scholen is verminderd omdat de samenwerking van scholen binnen de Brede School Kanaleneiland Zuid is beëindigd. De betrokken scholen organiseren nog wel los van elkaar brede talentontwikkeling voor hun leerlingen.
In 2018 is op basis van het landelijk onderzoek van het Mulierinstituut naar de resultaten en effecten van de inzet van combinatiefuncties door het ministerie van VWS besloten om de cofinancieringsregeling voort te zetten en uit te breiden met in totaal 675 fte landelijk (sport, cultuur en onderwijs).
In het kader van Utrecht Zijn We Samen en de versnellingsaanpak Overvecht is voor alle leerkrachten in het primair onderwijs in de wijk een training uitgevoerd over polarisatie. Daarbij is aangesloten bij de methodiek Vreedzame school en Vreedzame wijk. Ook is op zes pilotscholen (zowel PO als VO) gewerkt met een web-app die ondersteuning biedt bij het bespreekbaar maken van terrorisme in de klas.
Cultuureducatie
96% van de scholen (132 van de 138) heeft binnen de regeling Cultuur voor Ieder Kind subsidie ontvangen voor cultuureducatie in kalenderjaar 2018. Er zijn verschillende activiteiten georganiseerd voor scholen en culturele instellingen, op gebied van kennisuitwisseling en ontmoeting tussen vraag en aanbod. Zo organiseerden we op 4 april 2018 de cultuureducatiemarkt in het Huis Utrecht. Ook hebben er verschillende inloopspreekuren plaatsgevonden en is de website www.cultonutrecht.nl in het leven geroepen.
Integrale Kind Centra (IKC)
Begin 2018 is de visie op integrale kindcentra (IKC’s) naar de raad gestuurd. In 2018 is gewerkt aan een nadere uitwerking van de beleidsvisie in richting en kaders voor de huisvesting van IKC’s in Utrecht. De realisatie van een IKC in Rijnvliet in samenwerking tussen SPO Utrecht en Kind & Co is in volle gang. De stuurgroep IKC, waar de gemeente deel van uitmaakt, heeft een aantal activiteiten georganiseerd om de IKC ontwikkeling in Utrecht te faciliteren en stimuleren. Er zijn twee masterclasses georganiseerd en er is een leergang IKC ontwikkeling aangeboden voor scholen en kinderopvang organisatie die met elkaar naar verdere invulling van samenwerking en organisatie zoeken. Hierdoor hebben meer partijen kennis en vaardigheden gekregen om samen te werken aan een IKC. De resultaten hiervan zijn gepresenteerd in een oogstbijeenkomst eind november.