Prestatiedoelstelling
Toerusten van leerlingen in hun schoolloopbaan en ontwikkeling van hun talenten in en om de school zodat zij een startkwalificatie halen
Onderwijsimpuls
Met de Utrechts onderwijsimpuls voor kwaliteit en excellentie kunnen scholen meer uren vrijmaken voor de noodzakelijke ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs. In 2018 is er opnieuw grote belangstelling vanuit het voortgezet onderwijs voor de onderwijsimpuls. Er zijn dertien aanvragen toegekend. De middelen zijn volledig besteed. De activiteiten zijn gespreid over een spectrum van scholen voor vmbo tot en met vwo. In enkele projecten werken voortgezet onderwijs en primair onderwijs samen; bijvoorbeeld in de ontwikkeling van een tienercollege en in technologische geletterdheid.
Subsidies zijn voor het overgrote deel aangevraagd door scholen, soms door derden in samenwerking met scholen. Deelnemende scholen reageren positief op de ontwikkelmogelijkheden die de Onderwijsimpuls biedt.
De gemeente is gestopt met het organiseren van Onderwijscafés omdat er voldoende vergelijkbare bijeenkomsten worden georganiseerd door het onderwijsveld zelf.
Cognitie: kansrijke deelname en schoolloopbaan
Sinds 2017 vormt het regionaal programma voortijdig schoolverlaten het kader in de RMC (Regionaal Meld en Coördinatiefunctie) regio Utrecht om jongeren van 12 tot en met 22 jaar te ondersteunen in hun ontwikkeling naar een kansrijke deelname aan de samenleving. Het behalen van een startkwalificatie heeft een positief effect op de kansen op de arbeidsmarkt. Het zwaartepunt van dit beleid ligt bij jongeren die de beroepsroute volgen in het voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs. In 2018 is de doelgroep verbreed naar jongeren in een kwetsbare positie, dit zijn in het bijzonder jongeren die vanuit het praktijkonderwijs, het voortgezet speciaal onderwijs of de entree uitstromen naar de arbeidsmarkt. Met een preventieve aanpak vergroten we hun kansen op doorstroom naar duurzaam werk of activering. Ook is er een verhoogde aandacht voor ‘oud’ schoolverlaters, de aanpak ‘Focus. Blik op de Toekomst’. Dit is begonnen als pilot in Overvecht en in het schooljaar 2017/2018 verder uitgebreid naar andere wijken. Met deze aanpak begeleiden we jongeren (tot 23 jaar) zonder startkwalificatie, schoolinschrijving of inkomen, naar onderwijs of werk of noodzakelijke hulpverlening. Dit is een wijkgerichte aanpak, waarbij vanuit de hulpvraag van de jongere, een integrale aanpak centraal staat. In 2018 zijn met deze aanpak ruim 300 jongeren benaderd. Deze inzet sluit aan bij het groeiplan jongvolwassenen (aangeboden aan de raad op 9 oktober 2018).
In 2018 is ingezet op de goede samenwerking rondom loopbanen, overgangen en ondersteuning. Op de mbo locaties is de benadering vestigingsgericht werken uitgebreid. Dat betekent dat er aan elke mbo-locatie in de RMC-regio Utrecht een vaste contactpersoon vanuit RMC verbonden is die als aanspreekpunt fungeert en contact onderhoudt met partners in de regio. Om jongeren maximale kansen te geven op de arbeidsmarkt, zijn loopbaanadvisering en stages essentieel. Jongeren worden geïnformeerd over de situatie op de arbeidsmarkt bij het maken van de studiekeuze. Jongeren worden gestimuleerd om te kiezen voor een opleiding die aansluit bij hun talenten en competenties, daarnaast biedt de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (S-BB) informatie over de arbeidsmarktperspectieven. Tot slot is er met de onderwijsinstellingen en het werkgeversservicepunt gewerkt aan een afgestemde werkgeversbenadering met als doel gezamenlijk op te trekken naar de werkgevers en de juiste ondersteuning mogelijk te maken. Dit is nog in ontwikkeling.
In 2018 zijn de overgangen voor jongeren in een kwetsbare positie geoptimaliseerd. Dat betekent dat de informatie- en warme overdracht tussen scholen is verbeterd, zodat jongeren met een ondersteuningsbehoefte kunnen blijven rekenen op deze ondersteuning tijdens en na overgangsmomenten van de ene naar de andere school. In 2018 zijn op het praktijk- en voorgezet speciaal onderwijs uitstroom-overleggen georganiseerd met RMC en Werk en Inkomen voor een sluitende overgang van school naar werk of activering.
Aandacht voor mbo
In het coalitieakkoord 2018-2022 is er veel aandacht voor het mbo en de belangrijke rol die het mbo vervult in het opleiden voor de banen van de toekomst. In 2018 is de basis gelegd voor deze ambitie in de opgave werk voor iedereen. Daarnaast werken we met het mbo en de partners aan het mbo actieplan waarmee uitwerking wordt gegeven aan de collegeambitie ‘mbo in de schijnwerpers’.
Zorg 12 - 23
Ook in het voortgezet onderwijs en het MBO hebben we de samenwerking gecontinueerd en de uitvoering van passend onderwijs en de aansluiting bij de zorg voor jeugd in de stad verder versterkt.
De inspanningen van het Utrechts thuiszitterspact hebben geleerd dat de problematiek van thuiszittende leerlingen hardnekkig is., Iedere thuiszitter is er één te veel. Daarom is met een aantal voortgezet onderwijs scholen een leertraject gestart om de kernpartneraanpak verder te intensiveren en het aantal thuiszitters verder terug te dringen.
In het MBO wordt naast het verder ontwikkelen van de stedelijke kernpartneraanpak ook gekeken naar de aansluiting op de regionale zorgstructuur in het MBO
Talentontwikkeling en Burgerschap
De tien Brede scholen in het VO met in totaal 7.000 leerlingen bieden een activiteitenaanbod op het terrein van Brede Talentontwikkeling. Dat gebeurt via de inzet van combinatiefunctionarissen op een aantal scholen door betrokkenheid van het jongerenwerk van JOU dat een belangrijke rol speelt in de contactlegging en signalering en de realisering van een pedagogisch klimaat en preventie van polarisering. In 2018 is samen met de Brede Scholen ingezet op een evaluatie van het lopend beleid. Daaruit is gebleken dat de scholen over het geheel genomen zeer tevreden zijn over het huidige beleid.
Intensivering van de inzet van jongerenwerk op het VO is mogelijk dankzij extra subsidie die de gemeente voor het programma Utrecht zijn we samen (UZWS) ontvangt van de NCTV. (Nationaal coördinator terrorismebestrijding en veiligheid)
Hiernaast is in 2018 vanuit de Task Force UZWS ingezet op de verdere ontwikkeling van het Utrechts netwerk voor inclusie in het onderwijs (UNION)project (voorheen Delphi). Dit project wordt vanuit de Universiteit Utrecht gecoördineerd en zet in op samen met leerkrachten en directies ontwikkelen van interventies die polarisatie tegengaan. Hierbij zijn een aantal VO scholen uit de stad betrokken.