Prestatiedoelstelling
We werken achterstallig onderhoud weg aan de kapitaalgoederen
Groen
We hebben de ontwikkeling van de essentaksterfte nauwgezet gevolgd. We zagen dat de aantasting gelukkig minder groot was dan gevreesd werd. Mogelijk komt dat door de droge zomer. Er zijn 1.700 essen gesnoeid en gemonitord. Op diverse plekken hebben we zieke essen verwijderd. Hoe we met de herplant voor zieke essen omgaan hebben we in de Leidraad herplant essentaksterfte vastgelegd. Daarin zijn criteria zoals diversiteit, ecologie en klimaatadaptatie vastgelegd. We hebben ook de essentaksterfte in bosplantsoenen onderzocht. In deze plantsoenen staan essen die we niet als afzonderlijke boom registreren. In een aantal van de onderzochte vakken, zijn we begonnen met het verwijderen van zieke essen vanwege de veiligheid zoals in een strook tussen Salzburg en de A27. Daar zijn 136 essen verwijderd.
Over het verloop van de essentaksterfte en de genomen beheermaatregelen is de raad met een brief (5749479) geïnformeerd.
In 2018 hebben we 34 straten in Utrecht opgeknapt en voorzien van nieuwe bomen. Daarbij hebben we 435 bomen aangeplant. Bij het herplanten van bomen letten we op de diversiteit van het bomenbestand. In totaal hebben we 33 bomen meer geplant dan verwijderd. Negentien bomen hebben we kunnen behouden door ze in dezelfde of een andere straat te verplanten waar ze een mooie nieuwe groeiplaats hebben gekregen. Ook hebben we 225 bomen belucht en bemest. Dat doen we om deze bomen weer goed te laten groeien zodat ze langer mee kunnen.
In diverse straten hebben we overlegd met de bewoners over de plek en soort van de nieuwe boom. Zo hebben we bij de Bostondreef, een straat met slechte bomen en veel verharding, grote boomspiegels aangebracht en de beplantingskeuze in overleg met bewoners gedaan. Op de Wattlaan hebben we grote boomspiegels aangebracht en zijn aanwezige jonge bomen in het plan behouden.
Wal- en kluismuren en andere civiele constructies
Bij het project wal- en kluismuren zijn de werkzaamheden aan de Nieuwe gracht vrijwel afgerond. We hebben daar op delen de buispalen methode toegepast voor het behoud van bomen. Aan de Oudegracht zijn we aan de noordzijde weer gestart en vanuit de zuidzijde naderen we steeds meer het centrum.
Dit maakt de uitvoering logistiek complexer. Het herstel blijft een technische uitdaging, met risico’s vanwege de kwetsbaarheid van de panden en kelders die grenzen aan de wal- en kluismuren.
Dat hebben we, ondanks alle getroffen voorzorgsmaatregelen gezien op de Kromme Nieuwe Gracht. Daar is schade aan werfkelders en belendende gebouwen.
Enkele bomen konden we ondanks de extra inspanningen op sommige plekken toch niet behouden. Daarvoor planten we nieuwe bomen, voor zover de plek het toelaat. We trekken voortdurend lessen uit onze ervaringen in dit unieke project.
Risico’s zijn nooit volledig uit te sluiten in een dergelijk uniek project dat er op gericht is de middeleeuwse wal- en kluismuren in Utrecht langdurig veilig te stellen en te behouden.
Over de voortgang van het herstel van de Wal- en kluismuren rapporteren we elk jaar met een brief aan de raad en zo nodig tussentijds.
Op de Kromme Nieuwegracht geldt een lengte- en aslastbeperking om groot en zwaar vrachtverkeer te weren. Ondanks deze beperking is er toch overlast en schade. Dat hebben bewoners in gesprekken met ons aangegeven en wij hebben dat ook geconstateerd. Daarom hebben we besloten een breedtebeperking in te stellen, een beweegbare paal te plaatsen en de rijrichting van de Nobeldwarsstraat om te keren om te voorkomen dat voertuigen alsnog op de Kromme Nieuwegracht terecht komen. We hebben de raad hierover geïnformeerd met een brief (5697061)
Wij hebben de raad ook geïnformeerd met een brief (18.5843415) dat we onderzoek zullen uitvoeren om een scherper beeld te krijgen van het risico en effect van te zwaar verkeer dat boven de kelders rijdt.
Het herstel van de kademuur Bemuurde Weerd OZ (ten noorden van de Stenenbrug) bestond in eerste instantie uit twee delen, het deel dat in 2018 is afgeschermd en het aansluitende deel richting de Stenenbrug. Voor het tweede deel zijn aanvullende onderzoeken en berekeningen uitgevoerd. Hieruit bleek dat ook deze muur een restlevensduur heeft van minder dan 10 jaar. Om niet twee keer behoorlijk overlast te moeten veroorzaken zijn deze werken nu samengevoegd waarvoor we de voorbereiding dit jaar hebben gedaan. In 2019 worden deze herstelwerkzaamheden uitgevoerd.
Aan de Marnixbrug is gestart met groot onderhoud. Het brugdek wordt waterdicht gemaakt en er worden betonschades hersteld aan de landhoofden. Bij dit herstel worden duurzame voegverbindingen gemaakt inclusief het tracé waar de Vitens transportleidingen lopen. Het is ook afgestemd met het project Westelijke Stadsboulevard, waarvoor verkeerstellingen zijn gehouden. Wij hebben onze werkzaamheden aanbesteed en zijn gestart. De uitvoering loopt naar verwachting tot juli 2019.
Bij het herstel van het loopdek van de woningen aan de Albert van Dalsumlaan verloopt de samenwerking met de VVE’s goed. Als problemen in de uitvoering zich al voordoen, worden ze snel opgelost. We vragen bewoners ook om ons tips te geven om overlast bij de aanpak van een volgend woonblok te verminderen. Na afloop van de werkzaamheden per woonblok, hangen we borden op met gebruikersregels. Zo houden we, samen met de bewoners, de loopdekken zo lang mogelijk in goede staat. Het project verloopt zo voorspoedig dat we het herstel van het loopdek van drie extra woonblokken af kregen.Het project duurt tot eind 2019.
Bij de Stadsbaantunnel is begin 2018 een lekkage met bevriezing ontstaan. Deze is hersteld. Er is mogelijk een verminderde hittebestendigheid van het in de Stadsbaantunnel gebruikte beton. Daarover is de raad geïnformeerd in een brief (5852509) waarbij een brandproef is aangekondigd.
Wegen
We hebben door de gehele stad onderhoud aan wegen uitgevoerd. Een aantal grotere projecten zijn:
- Stelviobaan en Brennerbaan: hier hebben we grootschalig asfaltonderhoud uitgevoerd met kleinschalige aanpassingen aan de inrichting.
- Eykmanlaan: hier hebben we de asfaltverharding van de rijbaan vernieuwd als onderdeel van een grootschalig integraal project waarbij ook andere programma’s betrokken waren.
- Saffierlaan: hier hebben we groot onderhoud aan de asfaltrijbaan en de voetpaden uitgevoerd.
- Veldhuizerweg: hier hebben we de bestaande geluidreducerende asfaltdeklaag vervangen door een nieuwe.
- C.H. Letscherweg: hier is de kruising met de Meerndijk helemaal vernieuwd. Er zijn nieuwe asfaltlagen aangebracht en daarnaast zijn de verkeersregelinstallaties vervangen.
Verder hebben we op diverse locaties in de stad op bestaande geluidreducerende deklagen een verjongingsmiddel toegepast, om de levensduur van deze deklagen met een aantal jaar te verlengen.
Verkeersregelinstallaties en verlichting
Bij de openbare verlichting zijn 4300 armaturen (7% van het totaal) vervangen door armaturen met moderne led techniek, 440 masten (minder dan 1% van het totaal) zijn vervangen, 5 nieuwe voedingskasten (bijna 1%) ten behoeve van de openbare verlichting zijn geplaatst en er is 8 kilometer (0,5% van het totaal) aan oude elektriciteitskabel vervangen door nieuwe. Samen met de initiatiefnemers van ‘Elke dag verdient een nacht van de nacht’ zijn we tot de keuze van een nieuw Leidsche Rijn verlichtingsarmatuur gekomen. Ook is er een goede ledverlichting gevonden voor de lichtmasten met een hoogte van 6 meter in woonstraten. Samen met de initiatiefnemers is de inhoud van het Handboek Openbare Ruimte (HOR) op het gebied van openbare verlichting aangescherpt om lichthinder in de stad te beperken.
De verkeersregelinstallaties aan de Briljantlaan-Diamantweg zijn helemaal vervangen. De voorbereiding voor de vervanging van de verkeersregelinstallatie op het verkeersplein Laagraven is in gang gezet. De verkeersregelinstallaties in Leidsche Rijn en Papendorp zijn nu ook aangesloten op het moderne glasvezelnetwerk. Ze zijn klaar voor de grotere datastromen tussen verkeersregelinstallatie en centrale installatie die in het kader van dynamisch verkeersmanagement nodig is.
In totaal is nu bijna twee derde van de 210 verkeersregelinstallaties op glasvezel aangesloten.
Begraafplaatsen
Op basis van een haalbaarheidsonderzoek heeft het college besloten het initiatief om een privaat crematorium op begraafplaats Kovelswade te bouwen niet uit te voeren. Op deze begraafplaats is een monument in gebruik genomen waarop de namen van veel te vroeg geboren kindjes een plek kunnen krijgen. We hebben ingespeeld op de toenemende vraag naar islamitische graven door op begraafplaats Daelwijck hiervoor een nieuw vak in te richten. We zijn gestart met het opstellen van een plan om de begraafplaatsen meer bekendheid te geven.
Achterstallig onderhoud
Het achterstallig onderhoud is eind 2018 89 miljoen euro. Dat is binnen de doelstelling van 90 miljoen euro.
De omvang van ons achterstallig onderhoud baseren we op de in onze beheersystemen aanwezige objecten, de uitkomsten van uitgevoerde inspecties en wat we niet in onze programmering van het onderhoud kunnen uitvoeren. In 2018 hebben we dit proces laten doorlichten. Daarbij is onder meer onderzoek gedaan naar inspectieregimes, normen, conditiescores en risico-inschatting. Aan de hand hiervan zijn we een traject gestart dat moet leiden tot verbetering en verfijning van onze kostenramingen in de komende jaren. Daarbij betrekken we ook de aanpassing van regels van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) voor het ramen van achterstallig onderhoud die voor 2019 zijn aangescherpt.
Conclusie
De voor 2018 geplande investeringen voor groot onderhoud zijn grotendeels uitgevoerd of in gang gezet. En er is voortgang geboekt met de uitvoering van de unieke werkzaamheden aan de wal- en kluismuren. Daarbij is het hoofd geboden aan alle bijkomende logistieke, juridische, technische en communicatieve uitdagingen. Bij een aantal projecten, zoals Kanaleneiland-Noord en de Eykmanlaan, is synergie in de uitvoering gevonden met doelen en projecten uit verschillende programma’s. De doelstellingen van de indicatoren van het programma zijn behaald.