Gemeenschappelijke regelingen
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Soest |
Doel: | Het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. |
Deelnemers: | Overige gemeenten provincie Utrecht: Amersfoort, Baarn, De Bilt, De Ronde Venen, Bunnik, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vijfheerenlanden, Woerden, Woudenberg, Wijk bij Duurstede, IJsselstein en Zeist. |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja | ||
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja | ||
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 539 | 350 | 734 |
Vreemd vermogen | 15.254 | 11.299 | 13.666 |
Totaal Vermogen | 15.793 | 11.649 | 14.400 |
Resultaat 2018: | conform begroting |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
Realisatie 2017 | Begroot 2018 | Realisatie 2018 | Begroot 2019 | |
Opgenomen bij de GU | 6.730 | 6.600 | 6.595 | 8.643 |
Opgenomen bij de VP/GR | - | - | - | - |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Toename in 2019 komt vooral door de extra verhoging van de afvalbelasting bij het Regeerakkoord. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
Beleidsmatig: Nee, Avu is vooral een inkooporganisatie die nauwelijks beleidsmatig van aard zijn. Financiële gevolgen kunnen er zijn als restafval/GFT opnieuw worden aanbesteed in 2020. Vanaf 2019 zijn de afvalverwerkingskosten voor brandbaar afval beduidend hoger door een extra verhoging van de afvalbelasting. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Belastingsamenwerking Gemeenten en Hoogheemraadschap (BGHU)
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | het uitvoeren van de heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet Waardering Onroerende Zaken in een gemeenschappelijke regeling uit oogpunt van kwaliteit, continuïteit en efficiency. |
Deelnemers: | Bunnik, De Bilt, Houten, Lopik, Nieuwegein, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug en Zeist, Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Algemene Middelen en Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja | ||
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja | ||
Wettelijke verplichting | Nee | Nee |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 566 | 377 | 377 |
Vreemd vermogen | 3.989 | 3.872 | 3.872 |
Totaal Vermogen | 4.555 | 4.250 | 4.250 |
Resultaat 2018: | nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
Realisatie 2017 | Begroot 2018 | Realisatie 2018 | Begroot 2019 | |
Opgenomen bij de GU | 7.314 | 6.874 | 6.874 | 6.974 |
Opgenomen bij de VP/GR | 7.314 | 6.874 | 6.874 | 6.974 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
In 2018 zijn de eerste stappen gezet voor de toetreding van de gemeente Stichtse Vecht. In 2019 wordt hiermee verder gegaan. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Zeist |
Doel: | De GGD regio Utrecht verricht in de Wet Publieke Gezondheid beschreven taken voor ruim 1,3 miljoen inwoners van 26 Utrechtse gemeenten in de Provincie Utrecht, waaronder de Gemeente Utrecht. De precieze afspraken met de gemeente Utrecht staan verwoord in het arrangement Publieke Gezondheid dat de gemeenteraad in 2013 heeft vastgesteld. |
Deelnemers: | De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunnik, Bunschoten, De Bilt, De Ronde Venen, Eemnes, Houten, IJsselstein, Leusden, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden, Woudenberg en Zeist |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Volksgezondheid |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja | ||
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja | ||
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 2.800 | 2.200 | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 11.800 | 11.300 | Niet bekend |
Totaal Vermogen | 14.600 | 13.500 | Niet bekend |
Resultaat 2018: | Nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
Realisatie 2017 | Begroot 2018 | Realisatie 2018 | Begroot 2019 | |
Opgenomen bij de GU | 1.900 | 1.600 | 1.600 | 1.600 |
Opgenomen bij de VP/GR | - | 1.700 | - | 1.700 |
Verschil | 1.900 | -100 | 1.600 | -100 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
De bijdrage GU is niet apart zichtbaar in de Jaarstukken van de GGDrU om deze reden 0 ingevuld. Verschil bij de begroting betreft de niet GR taak (nood) meldpunt zorg en overlast. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Ja |
Ontwikkelingen | |
Geen | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Het Utrechts Archief (HUA)
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het verwerven, bewaren en beschikbaar stellen van de archieven van de gemeenten Utrecht en Nieuwegein, de provincie Utrecht en de archieven van het Rijk in de provincie Utrecht en een omvangrijke collectie beeldmateriaal en bibliotheek over Utrecht. Via digitale dienstverlening, de studiezaal en het publiekscentrum stelt HUA de collectie ter beschikking aan de burger voor onderzoek, educatie en cultuurbeleving. Daarnaast is Het Utrechts Archief toezichthouder en kennispartner bij het informatiebeheer van de gemeenten Utrecht, Nieuwegein en verschillende decentrale overheden. |
Deelnemers: | De minister van OCW en de Gemeente Utrecht in de gemeenschappelijke regeling.Op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is in 2017 een geactualiseerde gemeenschappelijke regeling van kracht geworden |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Algemeen Bestuur |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja | ||
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja | ||
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 2534 | 2775 | 2316 |
Vreemd vermogen | 1311 | 1639 | 0 |
Totaal Vermogen | 3845 | 4414 | 2316 |
Resultaat 2018: | 0 |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
Realisatie 2017 | Begroot 2018 | Realisatie 2018 | Begroot 2019 | |
Opgenomen bij de GU | 2.908 | 2.865 | 2.858 | 2.967 |
Opgenomen bij de VP/GR | 2.908 | 2.865 | 2.858 | 2.967 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
De eigen bijdrage viel na vaststellen begroting 7.000 euro lager uit | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing, want wettelijke verplichting |
Ontwikkelingen | |
Met ruim 31 kilometer archief, een half miljoen foto's, films, tekeningen en prenten en een omvangrijke bibliotheek is Het Utrechts Archief (HUA) het geheugen van de stad en provincie. In 2018 groeide de collectie met 168 meter archiefmateriaal en werden er ruim 1 miljoen digitale bronnen aan de collectie toegevoegd. Daarnaast ging HUA van start met nieuwe online diensten en werd gewerkt aan het vergroten van het publieksbereik. Aan de beheerkant werden extra inspanningen geleverd om de auteursrechten voor de beeldcollectie te regelen. Inmiddels is 75% van de beeldcollectie online beschikbaar. Om de burger zoveel mogelijk via internet te kunnen bedienen, werden de diensten voor scannen op verzoek en digitaal aanvragen uitgebreid. Dit had een grote toename van het collectiegebruik tot gevolg: de website werd 6 miljoen keer geraadpleegd, waarbij ruim 36 miljoen scans werden bekeken. De bronnen werden daarnaast ook buiten de omgeving van HUA gepresenteerd, onder meer via open data sets en de social media-kanalen. Er werd in 2018 ruim 60 meter archieven van de gemeente Utrecht overgebracht naar HUA om opgenomen te worden in de dienstverlening. In de aankomende jaren stromen de laatste papieren archieven van de GU naar HUA. Intussen wordt gestart met het voorbereidende traject voor de raadpleging en beheer van digitale archieven. In verband hiermee maakten HUA en de GU een impactanalyse voor de aansluiting op het e-Depot. Met deze resultaten wordt in 2019 het aansluitplan uitgevoerd om overbrenging van gemeentelijke archieven via het e-Depot een regulier proces te maken. Samen met de gemeente werd de zogeheten hotspotmonitor opgesteld met 44 gebeurtenissen uit het recente verleden die voor de volgende generaties duurzaam toegankelijk moeten blijven. Ook werd een aantal middeleeuwse archieven digitaal ontsloten en is een start gemaakt met het digitaliseren en publiceren van de uitzendarchieven van RTV Utrecht. De studiezaal en het tentoonstellingsprogramma van HUA trokken bijna 37.000 bezoekers, onder meer bij de tentoonstellingen Perkament in stukken, die samen met de Universiteit Utrecht werd georganiseerd, Utrecht Spoorstad en Utrecht op film. In 2018 werden ruim 100 films verworven, waaronder een zeer bijzondere schenking met unieke bewegende beelden van voetbalclub DOS uit de jaren ’40. Samen met partners in de stad en provincie werden voorbereidingen getroffen voor het opstellen van een eerste plan van aanpak voor de viering van Utrecht 900 jaar in 2022. Ook organiseerde HUA in samenwerking met Oud Utrecht en andere Utrechtse partners de eerste Nacht van de Utrechtse geschiedenis. Ten slotte ging in 2018 het project van start om te komen tot een volledige herontwikkeling van de vaste tentoonstelling van HUA, die het najaar van 2019 feestelijk heropend wordt. Begin 2019 is naast het Rijk en de Gemeente Utrecht ook de Provincie Utrecht toegetreden tot het bestuur en de Gemeenschappelijk Regeling van HUA. HUA zal tevens de rol van provinciaal archivaris vervullen. Daarnaast zijn samenwerkingsovereenkomsten aangegaan met de Belastingsamenwerking BghU en Werk en Inkomen Lekstroom en de Veiligheidsregio (VRU). Met de GGD regio Utrecht, RUD Utrecht, Recreatie Midden-Nederland en BIJ12 zijn overeenkomsten in voorbereiding. HUA heeft hiernaast een samenwerking met Het Flevolands Archief om taken uit te voeren op het gebied van digitale dienstverlening, e-Depot, bedrijfsvoering en de directietaken. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Plassenschap Loosdrecht
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Ontwikkeling en beheer van de Loosdrechtse plassen en de daarbij behorende terreinen en vaarwegen. |
Deelnemers: | De Provincies Utrecht en Noord Holland en de gemeenten Utrecht, Stichtse Vecht en Wijdemeren |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | https://recreatiemiddennederland.nl/plassenschap-loosdrecht/ |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja | ||
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja | ||
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 1.845 | 1.214 | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 1.462 | 6.440 | Niet bekend |
Totaal Vermogen | 3.307 | 7.655 | Niet bekend |
Resultaat 2018: | Niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
Realisatie 2017 | Begroot 2018 | Realisatie 2018 | Begroot 2019 | |
Opgenomen bij de GU | 165 | 167 | 167 | 175 |
Opgenomen bij de VP/GR | 165 | 167 | 167 | 175 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Nee |
Ontwikkelingen | |
In 2017 is het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen vastgesteld, waarin een groot aantal partners vastleggen dat zij samenwerken ten behoeve van de duurzame ontwikkeling van de Oostelijke Vechtplassen. Het gebiedsakkoord is medeondertekend door het Plassenschap Loosdrecht. Een van de activiteiten van het Plassenschap in het kader van de gebiedsovereenkomst is het baggeren van een aantal vaarwegen. Deze activiteit valt duurder uit omdat er sprake is van vervuild baggerslib, waardoor de geplande start van de uitvoer in 2018 is vertraagd. De extra kosten worden opgevangen binnen de begroting van 2019 en verder. In het kader van de regulier werkzaamheden heeft het Plassenschap Loosdrecht uitvoering gegeven aan het terreinbeheer, beheer van voorzieningen, paden en routes. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap. |
Deelnemers: | Provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, de Bilt, Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Woerden, Stichtse Vecht en Lopik |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | https://recreatiemiddennederland.nl/recreatieschap-stichtse-groenlanden/ |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Openbare Ruimte en Groen |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Ja | Ja | ||
Effectiviteit (beter resultaat) | Ja | Ja | ||
Wettelijke verplichting | Nee | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 5.681 | 5.625 | niet bekend |
Vreemd vermogen | 3.364 | 4.668 | niet bekend |
Totaal Vermogen | 9.046 | 10.006 | niet bekend |
Resultaat 2018: | niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
Realisatie 2017 | Begroot 2018 | Realisatie 2018 | Begroot 2019 | |
Opgenomen bij de GU | 847 | 856 | 856 | 1.030 |
Opgenomen bij de VP/GR | 847 | 856 | 856 | 1.030 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Nee |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Nee |
Ontwikkelingen | |
In 2018 stond het Recreatieschap Stichtse Groenlanden onder toezicht van BZK in verband met een niet sluitende meerjarenbegroting. Alle deelnemers van deze gemeenschappelijke regeling dragen vanaf 2019 ca. 20% extra bij. Tijdens het toezicht is regelmatig gerapporteerd aan BZK, met als gevolg dat de onder toezichtstelling met ingang van 2019 wordt beëindigd. Door de onder toezicht stelling en de daaruit voortvloeiende beperking voor het aangaan van nieuwe verplichtingen zijn veel van de lopende ontwikkelingsprojecten vertraagd. In 2019 zijn de financiën weer op orde en wordt de ontwikkeling van de recreatievoorzieningen weer opgepakt. Het beheer van de terreinen en routes is regulier werk en heeft normaal plaats gevonden. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Ja |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Regionale uitvoeringsdienst (RUD)
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Het verlenen van milieuvergunningen en toezicht en handhaven van milieuregels. |
Deelnemers: | Provincie Utrecht en de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Stedelijke Ontwikkeling |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja | ||
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja | ||
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 612 | 1.222 | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 1.810 | 1.530 | Niet bekend |
Totaal Vermogen | 2.422 | 2.752 | Niet bekend |
Resultaat 2018: | Nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
Realisatie 2017 | Begroot 2018 | Realisatie 2018 | Begroot 2019 | |
Opgenomen bij de GU | 1.196 | 1.297 | 1.338 | 1.319 |
Opgenomen bij de VP/GR | 1.196 | 1.319 | 1.338 | 1.389 |
Verschil | 0 | -22 | 0 | -70 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Realisatie 2018 betreft aanname, jaarstukken 2018 nog niet beschikbaar.In de programmabegroting 2019 is het verschil van 70.000 euro over 2019 toegelicht. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | Niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
In 2018 is de RUD gestart met outputfinanciering | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Niet van toepassing |
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Doel en organisatie | |
Standplaats: | Utrecht |
Doel: | Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR). |
Deelnemers: | Alle 26 gemeenten in de Provincie Utrecht. De politie Midden-Nederland is met eenconvenant verbonden aan de Veiligheidsregio |
Publieke taak | Ja |
Juridische vorm: | Gemeenschappelijke regeling |
Website | |
Gekoppeld(e) Programma(s) | Veiligheid |
Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid | ||||
Omschrijving | Bij aanvang | Nog actueel | ||
Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd) | Nee | Ja | ||
Effectiviteit (beter resultaat) | Nee | Ja | ||
Wettelijke verplichting | Ja | Ja |
Is het BBV van toepassing? | Ja |
Is het BBV nagevolgd? | Ja |
Vermogen | x € 1.000 | ||
Omschrijving | Werkelijk | Begroot | Werkelijk |
Eigen vermogen | 6943 | 8717 | Niet bekend |
Vreemd vermogen | 30041 | 45806 | Niet bekend |
Totaal Vermogen | 36984 | 54523 | Niet bekend |
Resultaat 2018: | nog niet bekend |
Bijdrage van de gemeente Utrecht | x € 1.000 | |||
Realisatie 2017 | Begroot 2018 | Realisatie 2018 | Begroot 2019 | |
Opgenomen bij de GU | 23.075 | 24.538 | 24.538 | 25.765 |
Opgenomen bij de VP/GR | 23.075 | 24.538 | 24.538 | 25.765 |
Verschil | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht | |
Niet van toepassing. | |
Risico's | |
Zijn er risico's opgenomen in de risicoparagraaf: | Ja |
Geven de risico's aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |
Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen: | niet van toepassing |
Ontwikkelingen | |
Met ingang van 2018 zijn er afspraken gemaakt over repressieve huisvesting. De gemeente neemt een aantal pakketten af (bijvoorbeeld schoonmaak), de gemeentelijke bijdrage is verhoogd met de kosten van de afgenomen pakketten. | |
Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen: | Nee |
Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen: | Nee |