Investeringsprojecten die fysiek gereed zijn gekomen, worden aan het eind van het jaar afgesloten. Daarbij zetten we per project de door u geautoriseerde bedragen af tegen de daadwerkelijk gedane uitgaven. Hieruit blijkt of er een overschot of een tekort is op het betreffende project.
Uit het totaal van de af te sluiten investeringsbudgetten blijkt dat we voor 92,903 miljoen euro aan door uw gemeenteraad geautoriseerde investeringsprojecten administratief afsluiten. Voor deze projecten is in totaal 84,414 miljoen euro aan werkelijke uitgaven gedaan. Dit leidt per saldo tot een overschot aan kredieten van 8,489 miljoen euro. De financiële dekking van tekorten en bestemming van overschotten leggen wij aan u voor bij de Voorjaarsnota 2019.
Stedelijke Ontwikkeling
In het programma Stedelijke Ontwikkeling worden onderscheiden:
- Stationsgebied
- Leidsche Rijn
- Utrecht overig
Stationsgebied
Niet van toepassing.
Bereikbaarheid
| x € 1.000 | |||
Nr. | Naam investeringsproject | Geautoriseerd | Gerealiseerd | Overschot (+) of |
1. | Hoofdfietsroute Elektronweg-Reactorweg | 1.200 | 1.154 | 46 |
2. | Kwaliteit fietsroutes Stations | 2.564 | 2.477 | 87 |
3. | FRIS | 820 | 773 | 47 |
4. | Voorzieningen station Overvecht | 830 | 830 | 0 |
5. | Doorfietsroute (Amendement A83) | 1.800 | 1.800 | 0 |
6. | Bereikbaarheid stationsgebied (Overste den Oudenlaan) | 5.520 | 5.537 | -17 |
7. | Inpassing NOUW LRC | 8.036 | 7.035 | 1.001 |
8. | Busbaan Kruisvaart | 10.207 | 9.807 | 400 |
9. | Westtangent inclusief Tangentlijn 10 | 13.612 | 11.115 | 2.497 |
10. | Studiekosten OV-MIRT | 85 | 31 | 54 |
11. | A2- Zuidradiaal | 2.700 | 2.542 | 158 |
12. | Verkennen en benutten OV alternatieven USP en UC | 3.200 | 3.000 | 200 |
13. | VOV- Overvecht (Jacobsstraat) | 3.600 | 3.574 | 26 |
14. | Maatregelen P&R Leidsche Rijn Centrum | 1.458 | 1.471 | -13 |
15. | Bijdrage Visie Kanaalstraat | 100 | 100 | 0 |
16. | Verkenning As Noordoost Noordwest | 200 | 223 | -23 |
17. | Economische Investeringsfonds (EIF) | 10.000 | 9.134 | 866 |
18. | Stimuleren deelgebruik Auto's | 807 | 610 | 197 |
19. | Verplichte bijdrage programmamanagement Beter Benutten | 600 | 561 | 39 |
20. | De Gebruiker Centraal | 2.161 | 1.884 | 277 |
21. | Truckspotting | 462 | 225 | 237 |
22. | Stop en Drop | 550 | 242 | 308 |
23. | Logistiek Ontkoppelpunt | 507 | 98 | 409 |
24. | Laad- en losplaatsgebruik | 50 | 50 | 0 |
25. | Fietsimpuls | 213 | 138 | 75 |
26. | E-bike | 175 | 153 | 22 |
27. | Publiekstrekkers en evenementen | 150 | 80 | 70 |
28. | Scholen aanpak | 190 | 159 | 31 |
29. | Pak het moment | 97 | 100 | -3 |
30 | Ontwikkeling reisadvies | 166 | 116 | 50 |
31. | Spitsmijdende bedrijven | 282 | 234 | 48 |
- Hoofdfietsroute Elektron- Reactorweg. Het project is opgeleverd in 2018 en sluit af met een voordeel van 0,046 miljoen euro op gemeentelijke Verder middelen. Dit bedrag is verrekend met de reserve Bereikbaarheid en zullen we betrekken bij de herprogrammering in het MPB 2019.
- Kwaliteit fietsroutes stations. In 2018 zijn de laatste werkzaamheden afgerond, zodat dit project afgesloten kan worden met een voordelig saldo op de gemeentelijke middelen van 0,087 miljoen euro. Dit bedrag is verrekend met de reserve Bereikbaarheid en zullen we betrekken bij de herprogrammering in het MPB 2019.
- FRIS. Het project Fiets Reizigers Informatie Systeem is voor 100% gedekt vanuit een subsidie van Beter Benutten Vervolg. Het voordeel van 0,047 miljoen euro wordt verrekend met de provincie.
- Voorzieningen station Overvecht. Vanuit het restbudget Randsstadspoor (RSS) is een subsidie toegekend voor het verbeteren van de knooppuntfunctie bij stations. Het station Overvecht is aangepast en de kosten zijn conform begroot gedekt van uit een bijdrage uit de RSU en een bijdrage vanuit RSS.
- Doorfietsroute (Amendement A83). In 2018 hebben de laatste verrekeningen voor het project doorfietsroute Cremerstraat plaats gevonden, waaronder een verrekening met Prorail voor het aanplanten van bomen. Het project sluit af zonder financieel resultaat.
- Bereikbaarheid stationsgebied (Overste den Oudenlaan). Er zijn op dit projecten kredieten vrij gegeven voor een goede autobereikbaarheid van het Stationsgebied. Hiertoe moesten een aantal verkeersmaatregelen genomen worden op de Europalaan (plein), de Overste den Oudenlaan en de van Zijstweg. Het krediet voor de Europalaan is al in 2006 afgesloten. Het resterende krediet bedroeg 20,020 miljoen euro . De werkzaamheden op de Overste den Oudenlaan zijn afgerond in 2013. Het resterende krediet bedroeg toen 14,5 miljoen euro. Dit resterende krediet was bestemd voor de reconstructie van de van Zijstweg . Bij het bestuursadvies over het Voorlopig Ontwerp (VO) Busbaan Dichterswijk en het ontwerp Bestemmingsplan HOV baan Dichterswijk (BP) is dit krediet voor de Van Zijstweg overgeheveld naar het investeringsproject 'Busbaan Dichterswijk incl. maatregelen Auto en langzaam verkeer (Z90)'. Nu alle laatste financiële afrekeningen hebben plaats gevonden, kunnen we het project afsluiten met een klein tekort van 0,017 miljoen euro . Dit bedrag is verrekend met de reserve Bereikbaarheid en zullen we betrekken bij de herprogrammering in het MPB 2019.
- Inpassing NOUW LRC. De benodigde bijdrage vanuit het programma bereikbaarheid voor het project 'NOUW Leidsche Rijn Centrum' is 1,001 miljoen euro lager. Dit bedrag is verrekend met de reserve Bereikbaarheid en zullen we betrekken bij de herprogrammering in het MPB 2019.
- Busbaan Kruisvaart. Wij sluiten het project Kruisvaartbaan af met een voordeel van 0,4 miljoen euro. Voor de uitvoering van het project hebben wij een lump sum uitvoeringsovereenkomst gesloten met de provincie van 17,207 miljoen euro. In 2017 is het project gedeeltelijk afgesloten met 7,0 miljoen euro. Het resterende budget bedraagt daardoor 10,207 miljoen euro. Dit bedrag is van de provincie ontvangen. De uitgaven bedragen 9,807 miljoen euro. In het verleden hebben wij voor dit project een bedrag van 0,817 miljoen euro aan de reserve Bereikbaarheid onttrokken, terwijl er een provinciale bijdrage hier tegenover staat. Het voordeel 1,218 miljoen euro dat hierdoor in 2018 ontstaat op de gemeentelijk middelen is verrekend met de reserve Bereikbaarheid en zullen we betrekken bij de herprogrammering in het MPB 2019.
- Westtangent inclusief Tangentlijn 10. Voor het project Westtangent heeft u een budget beschikbaar gesteld van 13,612 miljoen euro. De uitgaven bedragen 11,115 miljoen euro. Het project wordt volledig gedekt met provinciale subsidie VERDER. Conform de spelregels worden alleen de uitgaven gedeclareerd. Er is daarom geen eindresultaat op de gemeentelijke middelen.
- Studiekosten OV-MIRT. Vooruitlopend op de structurele middelen voor de systeemsprong die in de Voorjaarsnota 2016 geregeld zijn, is in het MPB 2015 een incidenteel budget van 0,085 miljoen euro beschikbaar gesteld voor onderzoek naar de schaalsprong in OV. Nu er structurele middelen beschikbaar zijn, stellen we voor om dit incidentele budget af te sluiten. Het niet bestede deel van 0,054 miljoen euro is verrekend met de reserve Bereikbaarheid en zullen we betrekken bij de herprogrammering in het MPB 2019.
- A2 Zuidradiaal. De aanpassing van de A2 Zuidradiaal is gedekt vanuit een gemeentelijke verder bijdrage. Het niet bestede bedrag van 0,158 miljoen is verrekend met de reserve bereikbaarheid en zal worden betrokken bij de herprogrammering in het MPB 2019.
- Verkennen en benutten OV alternatieven USP en UC. De drie projecten die de doorstroming van de bussen op de Oosttangent bevorderen zijn afgerond en verantwoording in de SISA-bijlage bij de jaarrekening 2017. Het bedrag van 0,2 miljoen voor marketing en communicatie is niet besteed. Omdat de verwachte definitieve subsidievaststelling Beter Benutten Vervolg voor dit project 0,117 miljoen euro lager is, ontstaat er een voordeel van 0,083 miljoen euro voor de gemeente. Dit bedrag is verrekend met de reserve Bereikbaarheid en zal betrokken worden bij de herprogrammering in het MPB 2019.
- VOV Overvecht (Jacobsstraat). Voor het project Jacobsstraat heeft u een budget beschikbaar gesteld van 3,6 miljoen euro. De uitgaven bedragen 3,574 miljoen euro. Het project wordt volledig gedekt door bijdragen van derden. In het verleden hebben wij voor dit project een bedrag van 0,552 miljoen euro uit de reserve Bereikbaarheid onttrokken, terwijl hiertegenover financiële vergoedingen van het rijk en de provincie stonden. Het voordeel van 0, 578 miljoen euro dat hierdoor in 2018 ontstaat op de gemeentelijke middelen is verrekend met de reserve Bereikbaarheid en zullen we betrekken bij de herprogrammering in het MPB 2019.
- P&R Leidsche Rijn Centrum. In het MPB 2018 is de bijdrage aan P&R LRC voor een bedrag van 1,4 miljoen euro geherprogrammeerd omdat de bijdrage voor de ontsluitingsweg van P&R Leidsche Rijn Centrum al bijgedragen was vanuit het project NOUW 2. Op basis van de geheime bijlage bij het bestuursadvies P&R Leidsche Rijn Centrum zijn alle overige bijdragen verrekend (een deel van de autorisatie is geregeld bij LR). Per saldo komen we een bedrag van 0,013 miljoen euro te kort. Dit bedrag is verrekend met de reserve Bereikbaarheid en zullen we betrekken bij de herprogrammering in het MPB 2019. De investering in de bouw van de garage is opgenomen in de investeringsstaat van Stedelijke Ontwikkeling, onderdeel Leidsche Rijn.
- Bijdrage visie Kanaalstraat. De bijdrage vanuit bereikbaarheid aan de visie voor verbetering van de leefomgeving Kanaalstraat van 0,1 miljoen euro is geleverd en dit project kan daarom afgesloten worden.
- Verkenning As Noordoost Noordwest.Het bij de voorjaarsnota 2017 beschikbaar gesteld bedrag voor onderzoek naar de As Votulast is besteed. Het project sluit af met een nadeel op de gemeentelijke middelen van 0,023 miljoen euro. Dit bedrag is verrekend met de reserve bereikbaarheid en zullen we betrekken bij de herprogrammering in het MPB 2019.
- Economisch Investeringsfonds (EIF). Bij de invoering van het Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit is een budget van 10 miljoen euro beschikbaar gesteld om de ondernemers in de binnenstad te compenseren voor de Knips. We sluiten het project af met een voordeel van 0,866 miljoen euro. In dit saldo zit een bijdrage van 0,441 miljoen euro vanuit krachtwijken voor de dekking van het tekort op de Amsterdamsestraatweg. Het voordeel van 0,866 miljoen euro is verrekend met de reserve Bereikbaarheid en wordt betrokken bij de herprogrammering in het MPB 2019.
- Stimuleren deelgebruik auto’s. De eindverantwoording van de deelprojecten 'We drive solar' en 'de instrumentenkist' vindt plaats in de SISA-bijlage bij de jaarrekening 2018. Van het totaal voor de regio beschikbare bedrag van provinciale Verder subsidie voor stimuleren deelgebruik van 0,807 miljoen euro hebben we een bedrag van 0,610 miljoen euro verantwoord. Het resterende bedrag wordt verrekend met de provincie.
- t/m 32. Eindafrekening projecten Beter Benutten Vervolg
- In de stuurgroep Goed op Weg van 13 april 2018 zijn de definitieve bedragen voor de projecten vanuit Beter Benutten Vervolg vastgesteld. Op basis van deze definitieve eindafrekening zijn de juiste bedragen opgenomen in deze jaarrekening. De Gemeente Utrecht leverde voor sommige projecten alleen een financiële bijdrage, voor andere projecten waren we trekker en hebben we provinciale bijdrage ontvangen die we via de SISA-bijlage bij de jaarrekening verantwoord hebben. Per saldo leidt de eindafrekening van deze Beter Benutten Vervolg projecten tot een voordeel van 1,563 miljoen euro. De bijdragen van provincie en derden is 0,848 miljoen euro lager, zodat het voordelige resultaat op gemeentelijke middelen op deze projecten 0,715 miljoen euro bedraagt. Dit bedrag is verrekend met de reserve bereikbaarheid en zullen we betrekken bij de herprogrammering in het MPB 2019.
Openbare ruimte en Groen
Niet van toepassing.
Openbare ruimte en Groen exclusief rioleringen
Niet van toepassing.
Openbare ruimte en Groen - onderdeel rioleringen
Niet van toepassing.
Onderwijs
| x € 1.000 | |||
Nr. | Naam investeringsproject | Geautori- | Gereali- | Overschot |
1. | OPCD (Utrechtse school) | 3.627 | 4.141 | -514 |
2. | X11 Tijdelijke Huisvesting Noordse Parklaan | 600 | 599 | +1 |
3. | Van Bijnkershoeklaan 4 (Unic) | 1.163 | 1.163 | 0 |
Het OPDC is een school voor leerlingen die niet binnen het reguliere onderwijs vallen; passend middelbaar onderwijs in samenwerking met het Loket Passend Onderwijs. Het project kent op het totaalbudget van 3,627 miljoen euro een overschrijding 0,514 miljoen euro. Het schoolbestuur heeft aan de gemeente aantoonbaar gemaakt dat de kosten die noodzakelijk waren voor de uitvoering niet meer door bezuinigingen weg genomen konden worden. Ook de vertraging op het project heeft ertoe geleid dat de aanvankelijk toegekende subsidie maatschappelijk door de uitputting van het beschikbare subsidiefonds vastgoed geminimaliseerd zijn.
X11 aan de Noordse Parklaan betreft tijdelijke onderwijshuisvesting als overbrugging naar permanente uitbreiding.
Aan de Van Bijnkershoeklaan 4 hebben wij een kantoorgebouw aangekocht en omgebouwd tot onderwijshuisvesting wegens een groeiend aantal leerlingen
Deze laatste twee projecten zijn conform begroting gerealiseerd.
Maatschappelijke Ondersteuning
Niet van toepassing.
Cultuur
Niet van toepassing.
Sport
| x € 1.000 | |||
Nr. | Naam investeringsproject | Geautoriseerd | Gerealiseerd | Overschot (+) |
Vervangingsinvesteringen | ||||
1. | Den Hommel herinrichting | 159 | 91 | 68 |
2. | Aanpassingen zwembaden aan de norm | 150 | 75 | 75 |
3. | Vervanging dak zwembad De Kwakel | 460 | 422 | 38 |
4. | Dakherstel zwembad Krommerijn | 375 | 159 | 216 |
5. | Zwembad scoreborden en toegankelijkheid | 238 | 58 | 180 |
6. | Aanpassingen sporthal aan de norm | 560 | 456 | 104 |
7. | Vervanging kleedkamers | 1.747 | 1.369 | 378 |
8. | Vervanging kleedkamers/krachthonk | 150 | 156 | -6 |
9. | Verbouwing kleedkamers | 526 | 382 | 144 |
10. | Herstructurering sportparken | 114 | 93 | 21 |
11. | Herstructurering buitenterreinen | 150 | 122 | 28 |
12. | Vervangingsinvesteringen toplagen kunstgrasvelden | 290 | 273 | 17 |
13. | Vervanging kunstgrasveld | 2.262 | 1.845 | 417 |
14. | Sportieve openbare ruimte | 225 | 193 | 32 |
Uitbreidingsinvesteringen | ||||
1. | Sportpark Fletiomare-Oost | 5.007 | 4.973 | 34 |
4: Voor het herstellen van het dak van zwembad Krommerijn is een bijdrage vanuit de garantie van de aannemer ontvangen waardoor de kosten uiteindelijk lager uitvielen.
6-7-8-9: De aanpassing van kleedkamers aan de norm is gedeeltelijk gedekt uit onderhoudsbudget waardoor het investeringskrediet niet geheel aangewend hoefde te worden.
10-11-12-13: Wij hebben bij de realisatie van sportvelden niet geheel volgens de oorspronkelijke planning gewerkt. Zo hebben we onder andere prioriteit gegeven aan vervanging van de SBR toplagen. Andere sportvelden voldeden nog aan de eisen. Deze worden later aangepakt. De komende jaren intensiveren wij de vervangingsinvesteringen. Voor alle herinvesteringen geldt dat de planning is geactualiseerd voor de Nota Kapitaalgoederen 2019-2022.
Vastgoed
| x € 1.000 | |||
Nr. | Naam investeringsproject | Geautoriseerd | Gerealiseerd | Overschot (+) of |
1. | Mecklenburglaan 3-5 | 1.200 | 1.089 | 111 |
2. | Biltstraat 166 | 550 | 350 | 200 |
3. | Bouwstraat 55 | 350 | 453 | -103 |
4. | Mgr. van de Weteringstraat 13 | 658 | 699 | -41 |
- Mecklenburglaan: het betreft levensduurverlengend onderhoud en duurzaamheidsmaatregelen aan een monument. De vooraf ingeschatte risico's en tegenvallers hebben zich niet voorgedaan, waardoor er minder is uitgegeven dan ingecalculeerd was.
- Biltstraat: het levensduurverlengend onderhoud is deels betaald uit onderhoudsbudget, conform de Meerjaren Onderhoudsplanning. Hierdoor is 0,2 miljoen euro investeringskrediet niet aangewend.
- Bouwstraat: de inschatting van het benodigde budget voor levensduurverlengend onderhoud is te laag geweest. Tijdens de werkzaamheden bleek er veel meer onderhoud nodig te zijn in dit pand, waardoor dit tekort is ontstaan.
- Mgr. van de Weteringstraat: door extra maatregelen geluidsisolatie en enkele meerwerken bouwkosten is er een tekort ontstaan.
- Het totaal van de resultaten van deze investeringen levert een overschot op van 0,17 miljoen euro.