Prestatiedoelstelling
Regisseren en (doen) uitvoeren van de integrale aanpakken van de HIC delicten (woninginbraak, straatroven, overvallen en geweld) op stedelijk- en wijkniveau
Digitaal Opkopers Register (DOR)
Sinds 2015 handhaven we de aanmeld- en registerplicht voor handelaren met behulp van het Digitaal Opkopers Register (DOR). De integrale aanpak heling met als motto 'zonder heler, geen steler' is in april 2018 uitgebreid met fietshandelaren. Het DOR is bij alle betrokken fietshandelaren in de gemeente ingevoerd en Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) is gestart met administratieve en fysieke controles.
Doelgroepen
Studenten als doelgroep: campagne november met nieuwe logo. Gericht op woninginbraak bij studenten.
Senioren als doelgroep: sticker laten ontwikkelen voor de binnenzijde van de deur. Helpt mensen herinneren niet in babbeltrucs te trappen. Daarnaast zijn portemonneebelletjes voor senioren gemaakt, zodat ze gealarmeerd worden als er iemand aan hun portemonnee komt.
Straatroof
Er is in het kader van de aanpak van straatroof aan alle Utrechtse middelbare scholen een voorlichtingsaanbod gedaan dat aansloot bij de Boefproof-campagne van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Het betrof voorlichting aan brugklassers over hoe zij hun smartphones beter kunnen beveiligen, terug kunnen vinden bij diefstal of eventueel onbruikbaar kunnen maken voor dieven. Daarnaast is er aandacht voor het kopen van gestolen smartphones en heling. Op zes middelbare scholen is de Boefproof-voorlichting gegeven. Daarbij zijn circa 1100 leerlingen bereikt. Om Boefproof nog een groter bereik te geven was er ook een social media actie aan verbonden. Sommige scholen hebben ook via social media zelf extra aandacht besteed aan de Boefproof-campagne, waardoor het bereik tevens is vergroot.
Donkere dagen offensief (DDO)
Rond de week van de Veiligheid, begin oktober, die traditioneel in het teken staat van Veilig Ondernemen, is de nieuwe flyer-poster 'Tien tips om een overval te voorkomen' onder zoveel mogelijk winkeliers en andere ondernemers verspreid.
Het is een bekend feit dat er tijdens kerst en de jaarwisseling meer woninginbraken plaatsvinden dan normaal. De gemeente Utrecht wijst haar inwoners in deze periode op de eenvoudige maatregelen die zij kunnen nemen om de kans op een inbraak te verkleinen. Zo was er in de week voor de kerstvakantie een Harm Alarm-flyer-actie in verschillende wijken. Een indruk vanuit winkelcentrum Nova (Zuidwest): 'Kinderen vinden dat pak helemaal geweldig! Ze willen er allemaal mee op de foto. Bezoekers vragen ook actief om folders.' Daarnaast is er rond de feestdagen geadverteerd in kranten en zijn er posters in de stad en berichten via social media verspreid.
Bekend werd dat de politie (district Utrecht stad) de Harm Alarm Bokaal uitgereikt zal krijgen. De prijs van het ministerie van J&V wordt uitgereikt aan de partners die samenwerken om de aantallen woninginbraken in december te verlagen omdat in de donkere decembermaand het vaakst wordt ingebroken. Er was sprake van een afname van 47% ten opzichte van de maand december in 2017.
Aangiftebereidheid
Uit onderzoek komt naar voren dat de aangiftebereidheid in de periode 2013-2017 stabiel is voor woninginbraak (tussen de 96% en 98%), dat de aangiftebereidheid voor straatroof is gestegen van 86% naar 95% en die voor overvallen fluctueert tussen de 79% en 93%. Ook blijken jeugdige verdachten oververtegenwoordigd bij zowel woninginbraak, overvallen en straatroof.
Digitale veiligheid
In 2018 hebben we de campagnemiddelen van het Ministerie ingezet onder studenten en volwassenen (30-60). Omdat we hierbij doorverwezen naar de site van het ministerie, hebben we geen resultaten van onze inzet kunnen meten. Mede daarom hebben we besloten in 2018 nog niet in te zetten op de seniorendoelgroep en eerst verder onderzoek te doen. Er is een onderzoek opgezet onder de studentendoelgroep in hoeverre zij open staan om hun gedrag te veranderen na een preventieve waarschuwing. De resultaten worden in januari 2019 gepresenteerd. Verder hebben we twee klassen aan het MBO Utrecht gevraagd mee te denken over welke verschillende doelgroep we op welke manier het best kunnen bereiken en waarschuwen. Hieruit kwam de diversiteit aan incidenten, boodschappen en doelgroepen naar voren. Met het bureau Regionale VeiligheidsStrategie hebben we dan ook het initiatief genomen om voor de regio gezamenlijk met andere gemeenten een strategie op te stellen en keuzes te maken welke incidenten en doelgroepen wij als gemeente willen aanpakken in 2019.